.
Diberdayakan oleh Blogger.

Ternyata Lebah Akan Mati Setelah Menyengat Manusia

Kupas Tuntas - Memang benar! Seekor lebah betina akan mati setelah menyengat manusia. Alat penyengat itu sebenarnya di panggil ovipositor, berstuktur seperti tiub yang memanjang dari abdomen lebah dan kadang-kadang mengandungi telur. Apabila sengat ditinggalkan dalam kulit mangsa, badan lebah itu akan bocor dan isinya mengalir. Akhirnya ia akan mati.

Walaubagaimana pun hanya lebah betina yang akan mati selepas menyengat. Nasib baik lebah-lebah ini hanya menyengat apabila terasa diganggu, bukan sebagai 'tugas' harian seperti nyamuk. Dan mereka akan mati hanya apabila menyengat mamalia seperti kita disebabkan ketebalan kulit. Tiada kesan jika mereka menyengat sesama serangga lain.

Nasib baik juga tidak ramai yang alah kepada sengatan lebah(hanya lebih kurang 1% dari populasi manusia). Tetapi jika terkena sengat mungkin boleh menjadi serious. Dinasihatkan jika terkena sengatan lebah, jangan picit, kerana anda hanya akan merebakkan kesaluran darah. Cuba kikiskan dengan pisau sapu roti atau kad(seperti kad kredit). Tapi jika benar-benar menyakitkan, cepat-cepatlah berjumpa doktor!

sumber : tahukah.blogspot.com
Ingin mendapatkan informasi-informasi unik serta update artikel dari kami secara berkala? Follow twitter resmi blog ini di @kupastuntasCOM dan join bersama kami di facebook Kupas Tuntas Official Fanspage Terima Kasih.
Ditulis oleh: Muhammad Irfan - Rabu, 20 Juni 2012

Artikel Menarik Lainnya: